Begini Cara Lelaki Ini Mengajar Anak Kecil Dia Solat. Cara Yang Amat Berguna

Subhanallah, video asal ini diberikan satu ayat yang betul betul mendalam ” Don’t Teach Them But Show Them”. Ayat yang penuh dengan pengertian. Kanak kanak sememangnya harus diajar solat dari usia muda.

Agak mustahil untuk mereka menghafal ayat atau gerak geri dan disuruh solat sendiri tetapi ada anak anak yang boleh solat sendiri pada usia yang sangat muda. TUNJUK, iya jika kita bawa lah anak kita pergi ke tempat kita nak solat dan biar dia lihat apa kita buat. Lama lama, apa yang kita lakukan dalam solat, insyallah anak kita akan ikut. Dengan cara ini anak kita akan ada minat untuk belajar. Insyallah.

Bila usia terbaik untuk melatih anak solat?

ajar anak solat

Ini perkongsian daripada Puan Sarah cara dia mendidik anak untuk solat.

“Dhia dah siap pakai telekung!” Ujar Dhia dengan gembira dan tersenyum manja.

Sejak dibelikan telekung Weeda haritu, suka betul Dhia. Semangat dia lain macam bila dengar azan. Terus pergi bilik air ambil wudu’. Habis basah baju Dhia. Walaupun Dhia wudu’ pun tak ikut tertib, tak buat semua rukun tapi Dhia buat action macam kita ambik wudu’.

Dhia basahkan muka dan kaki. Lepas tu dah selesai. Terus sarung telekung. Pada Dhia, dah cukup sempurna lah tu. Hehe. Dhia buat saya senyum. Tu belum kira Dhia punya solat. Kadang-kadang tak cukup rakaat. Tertib pun masih tunggang langgang. Angkat takbir terus rukuk pun ada. Memang kelakar tapi itu semua tak jadi masalah buat saya. Anak oh anak. Hehe.

Bila Dhia suarakan dia nak solat sama macam Mama dia, hati saya dah berbunga-bunga. Seronok kerana tak perlu memaksa. Saya pernah tengok ada Mak cik yang bertegas pada kanak-kanak yang belum umur 7 tahun pun untuk menunaikan solat. Kemudian membanding-bandingkan dengan anak lain.

Solat tanpa beban

Agak keras cara dia dan tak kena dengan jiwa saya. Kasihan apabila anak kecil dipaksa buat sesuatu. Kita yang dewasa ni pun tak suka apabila dipaksa kan. Sama lah juga anak kecil.

Saya taknak Dhia membesar dan merasa solat sebagai beban. Saya nak dia solat dengan gembira dan rela hati. Saya akui dari perspektif Islam, umur 7 tahun adalah umur mumaiyyiz. Umur mereka kenal perkara baik dan buruk. Umur itu juga adalah umur untuk bermula solat.

Hadis Abu Dawud kata:
“Perintahlah anak-anak kamu mendirikan solat ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan solat ketika berumur sepuluh tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (Lelaki dan perempuan).”

Tapi bagaimana nak suruh anak solat apabila tidak pernah didedahkan sebelum ini? Takkan nak terus paksa dia solat. Ish tak elok tu. Deraan mental. Kasihan. Apabila dia buat dalam keadaan terpaksa, ada kemungkinan dia takkan solat bila kita tak nampak. Bila usia dia makin besar, dia merasa beban.

Bagi saya, semuanya bermula dari pendidikan awal di rumah. Kanak-kanak sangat mudah terikut dan meniru tingkah laku orang dewasa. Kita mulakan lah dulu. Mulakan dengan sentiasa solat di hadapan mereka.

Didik mereka secara tak langsung dengan bercerita tentang solat. Dan puji apabila mereka mula menunjukkan minat. Tidak ada salahnya kalau dia solat pun tunggang langgang masa permulaan. Dia nak mula solat pun dah kira okey. Selebihnya kita latih dia dengan baik. In sha Allah dia boleh ikut.

“Dhia suka pakai telekung sebab Mama selalu kata Dhia lagi comel dengan telekung. Lagipun telekung Dhia cantik. Warna pink! Dhia suka!” Dhia menambah.

Oleh sebab suka dipuji, Dhia jadi rajin macam ni. Hehe. Alhamdulillah. Sejuk perut mama. Nak anak jadi rajin macam Dhia?

SUMBER : IbuDoakanKamu

Edited: KL VIRAL

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*