Dia Tak Larat Nak Buka Mata Sebab Terlalu Mengantuk Tapi Apa Yang Dipegang Dia Tidak Akan Lepaskan Walaupun Mengantuk

Ibu bapa memang mainkan peranan penting dalam pembesaran anak anak. Tetapi tahukah anda, anak anak juga banyak mengajar ibu bapa sebenarnya. Anak anak akan mengajar ibu bapa untuk jadi lebih sabar, mengajar ibu bapa untuk jadi lebih penyayang, jadikan mereka lebih berhati hati dalam hal keselamatan dalam dan di luar rumah.

Dalam video diatas yang dimuatnaik di dalam page Facebook Bicara Wanita menunjukkan seorang anak kecil perempuan yang berumur dalam lingkungan 1-2 tahun sedang giat menahan mengantuk.

Ditangan anak kecil yang bernama Nuraisha ini sedang memegang potongan ayam dan menurut ibu kepada anak comel berambut kerinting ini, Nuraisha memang mengemari ayam goreng.

Disebabkan dia terlalu mengantuk sehingga terpejam pejam tetapi tangannya masih tidak mahu melepaskan ayam goreng tersebut. hehe! Tidak lama lepas itu ayam itu terlepas sendiri dan dia tidur. Kejadian ini berlaku di salah satu McDonalds dan ianya pada waktu petang dan bukannya malam.

Bilakah Waktu Tidur Yang Paling Sesuai Untuk Anak Anak?

Artikel ini dibawah dipetik dari salah sebuah laman web yang bernama Mingguan Wanita.

Biasanya anak-anak anda tidur jam berapa? Jangan kata anda dah biasa bagi anak tidur lewat sampai awal pagi, itu tak bagus untuk perkembangan anak-anak.

Seperti yang anda tahu, bayi yang baru lahir hingga kanak-kanak memiliki waktu tidur lebih panjang dibanding orang dewasa. Namun berapakah waktu tidur yang tepat?

American Academy of Sleep Medicine (AASM) menyatakan waktu tidur anak menjadi dua kelompok, iaitu anak-anak (bayi hingga usia 12 tahun) dan remaja (usia 13-18 tahun).

Berdasarkan penelitian menerusi artikel ilmiah tentang tidur, anak-anak yang tidur dalam waktu yang disarankan memiliki perilaku yang lebih baik, dan tidak banyak masalah belajar. Bukan hanya itu, cukup tidur boleh mengurangkan risiko usaha menyakiti diri sendiri seperti bunuh diri dan mengalami penyakit mental lain.

Penelitian terbaru yang diterbitkan dalam Journal of Clinical Sleep Medicine mengungkapkan bahawa waktu optimal yang disarankan bagi anak-anak untuk tidur adalah seperti berikut:

1. Bayi berusia 4-12 bulan: 12-16 jam per 24 jam (termasuk tidur siang)

2. Kanak-kanak berusia 1-2 tahun: 11-14 jam per 24 jam (termasuk tidur siang)

3. Anak-anak berusia 3-5 tahun: 10-13 jam per 24 jam (termasuk tidur siang)

4. Anak-anak berusia 6-12 tahun: 9-12 jam per 24 jam

5. Remaja berusia 13-18 tahun: 8-10 jam per 24 jam

Jadi, ini adalah satu ilmu untuk mak-mak praktikkan kepada anak-anak dari peringkat awal untuk mendapat waktu tidur yang cukup dan ideal bagi anak-anak.

By: KL ViRaL

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*